„Destinul în care universul muzicii se contopește cu universul copilăriei este un destin fericit în care eu mă simt împlinită”.
Stela ROTARU, șef secție Discipline muzical-teoretice, profesor de discipline muzical-teoretice, grad didactic întâi
În Școala
de Arte „Alexei Stârcea” studiile muzicale sunt privite ca un proces
multilateral și complex. Paralel cu studierea instrumentului se pune accentul
pe trezirea interesului față de muzică în toată multitudinea stilurilor și
genurilor, al formelor și mijloacelor sale expresive. Răspunzători în această
privință sunt disciplinele muzical-teoretice. Ciclul acestora este prezent prin
orele de solfegiu și literatură muzicală.
În timpul de față obiectul solfegiu a
devenit o parte indispensabilă al învățământului muzical. Aici copiii capătă
deprinderi de a citi corect textul muzical, de a intona corect și ritmic pe
note exemplele muzicale grupate în exerciții, de a scrie dicteul muzical. Tot
la această disciplină copiii se familiarizează cu noțiunea de mod, interval,
trison, septacord, cromatism, modulație și multe altele.
Cursul de literatură muzicală este unul
din cele mai importante în complexul pregătirii muzicale a elevilor. Acest
obiect sintetizează elementele muzical-istorice, muzical-teoretice,
muzical-artistice. Aici copiii fac cunoștință cu stilurile muzicale –
clasicism, romantism, impresionism ș.a., studiază biografiile și caracteristica
creațiilor compozitorilor celebri, audiază lucrările acestora.
În cadrul Secției Discipline muzical-teoretice activează următorii profesori: Oleg Negruța – compozitor, Maestru în Artă; Stela Rotaru– șef al secției; profesorii: Elena Panainte, Alina Melnic, Marina Pedaș și Anastasia Burunova. Lucrul metodic al profesorilor Stela Rotaru, Elena Panainte, Alina Melnic și Marina Pedaș s-a materializat în elaborarea planului analitic la solfegiu, care a servit drept bază a desfășurării procesului instructiv la disciplina dată.
Cadrele didactice ale Secției Discipline muzical-teoretice
Șeful
secției Stela Rotaru este coautoarea manualului de literatură muzicală pentru școlile
de muzică și de arte. Din anul 2011 acest manual este introdus în practica
pedagogică tuturor școlilor de muzică și de arte din Republica Moldova.
Tot
în cadrul Secției Discipline muzical-teoretice profesorul Oleg Negruța –
compozitor, Maestru în Artă, personalitate marcantă al culturii muzicale din
Republica Moldova – ghidează elevii talentați în domeniul compoziției și
improvizației. Dumnealui i s-a alăturat și profesorul Marcel Vinicenco, ce aparține
tinerei generații de compozitori, care de asemenea duce orele de compoziție.
Creațiile micilor compozitor des răsună în cadrul concertelor tematice
monitorizate de secția disciplinelor muzical-teoretice. În așa fel, scopul
profesorilor secției date este familiarizarea elevilor noștri cu capodoperele
artei muzicale universale, lărgirea diapazonului muzical, educarea interesului și
dragostei față de muzică, dezvoltarea gustului artistic și a perceperii active,
conștiente a creațiilor muzicale.
Profesorii și elevii secției Discipline muzical-teoretice în cadrul orelor de specialitate, anul 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu